Skip to content

To Nikkor DX objektiv test fra Thom Hogan

17. februar 2009

Howdy,

Jeg lagde mærke til, at Thom Hogan, har lagt to nye anmeldelser af et par Nikkor DX objektiver til offentlig skue. Det drejer sig om

Nikkor AF-S 16-85

Nikkor AF-S 18-105

Det er to objektiver, som trods deres lighed i brændvidde, er meget forskellige, og måske ikke alligevel. Jeg havde på forhånd glædet mig til læse testen af 16-85, da den efter min mening dækker et meget alsidigt zoom område (24-127,5 mm ). Nikons tidligere comsumer DX objektiver, har altid startet ved 18 mm ( 28 mm tilsvarede) og det er ikke helt vidvinkel nok for mig. Byggekvaliteten på 16-85 er også noget bedre end f.eks 18-105 mm, hvorfor den er en del dyrere.

16-85 mm sælges ofte sammen med en D300, hvorimod 18-105 synes at være lanceret sammen med Nikon D90, som jo er modellem lige under D300.

Hvis man læser testen, er der ingen tvivl om, at 16-85 er noget nær det optimale DX comsumer objektiv. Der er ingen deciderede svagheder, og den performer til 4 ud af 5 stjerner over hele linien.

Mere overraskende er det dog, at 18-105 får næsten ligeså god karakter. Den svinger lidt mere i stjernerne, men ender dog med at få hele fem stjerne for “value”, hvilket jo er fremragende.

Efter at have læst de to tests, er jeg kommet i tvivl om hvilket objektiv jeg skal lægge penge til siden til .

Du kan læse om 16-85 her og 18-105 her

Samme objektiver er anmeldt hos Photozone , her og her

No comments yet

Skriv et svar

