Skip to content

Goecker Photo Camp ’09

21. oktober 2009

Jeg var igår til Photo Camp 2009 , arrangeret af Goecker . The Lab lagde lokaler til i København. På Photo Camp var en lang række leverandører samlet for at vise det nyeste nye indenfor deres felt. Iår var der lagt ekstra vægt på video, men jeg holdt mig mere til foto.
På Nikon’s stand, fik jeg lejlighed til “trykke hånd” med den sprit nye D3s, som ikke adskiller sig særlig meget fra den gamle D3. Udover, det lille “s”, og mikrofon på forsiden, var det svært at se forskel. En af de store nyheder ved D3s er, at det nu har 12.800 som højeste ISO. Den kan presses til helt utrolige 102.400 ISO!!! D3s er jo udstyret med video funktion, større buffer samt andre småting. Alt ialt, et lækkert , men dyrt , kamera.

Jeg havde på forhånd kun tilmeldt mig eet foredrag, men Yuri Arcur’s foredrag var fejlagtigt programsat til to timer da jeg tilmeldte mig, det skulle kun vare een time. Det gav mig mulighed for, at høre Tine Harden fortælle om sit projekt Fodbold i Afrika. Over en længere periode havde hun besøgt omkring 10-12 lande i Affrika, for at fotografere fodbold. Både de professionelle , men i mindst lige så høj grad, fodbolden på gadeplan. Overalt i Afrika spilles der fodbold, men der er forskel på Kenya og Egypten. Det var en spændende fortælling og en flot samling billeder som gerne skulle ende ud i en bog, og gerne inden FIFA VM næste år i Sydafrika.

Men det foredrag jeg havde set frem til , var Yuri Arcurs. Yuri er kendt som verdens bedst sælgende micro stock fotograf. Dvs, han sælger en hulens masse billeder på forskellige stock sites, hvor hvert billede koster få dollars. Det har på rekordtid gjort ham til millionær og som sagt den bedst sælgende i verden. Det var et yderst inspirerende foredrag, som virkelig gav blod på tanden. Han fortalte om dengang i “gamle” dage ( for 4-5 år siden) hvor han startede . Dengang var det for sjov, og uden nogen analytisk tilgang til tingene. Han solgte stort set intet., Men lige så snart, han begyndte at grave lidt i, hva det egentlig var der solgte, så begyndte tingene at gå stærkt. Snart havde han en månedsløn, som højst sansynligt ville overgå den løn han ville kunne få , når han havde færdiggjort sit studie, så han besluttede at springe fra sit studie, og satse benhårdt og helhjertet på stockphoto.

Idag har han 9 fotografer under sig, som alle fotograferer i hans navn. Han har assistenter, retouch eksperter ( i Indien) osv. Han har gjort sit navn til sit brand. Indenfor stockphoto’s er det meget vigtigt at se på, hva der er der sælger. Det er sjældet det er de mest spændende billeder der sælger bedst, men dem , de spændene billeder, må man så tage i sin fritid. Yuri har billeder liggende på stort set alle de etablerede microstock sites, og han viste, for our eyes only, en statistik for dagen igår (20/10) . På blot eet af de sites han er tilmeldt, havde han solgt et svimlende antal billeder … joo der er, hvis man vil lægge en masse arbejde i det, penge i skidtet🙂
Til sammenligning har jeg haft 3 (tre) salg/downloads fra min ufattelig lille portfolio på omkring en måned. Men hey, sådan var det også for Yrui i starten🙂

Skriv et svar

