Skip to content

Mere D-SLR video

12. marts 2010

Om en uge, fredag den 19/3, har Nikon og Goecker inviteret til store demodag i København. Et par dage før, foregår det i Århus. Jeg skal naturligvis med, og glæder mig rigtig meget til at se lidt mere action fra Nikon D3s og få nogle brugbare tips, fra bl.a. Nicolai Brix, som også har et indlæg på dagen.

Jeg er begyndt, at være mere end en anelse hooked på video, især når man ser alle de flotte videoer der rent faktisk er fremstillet med D-SLR kameraet. Jeg er ikke sikker på, at det er sagen til familievideoen, der ville jeg nok vælge et decideret videokamera, som jo også kan fåes noget billigere. Men jeg ser stort potentiale i D-SLR Video, hvis man vil filme og bruge tid på at klippe en god lille historie sammen. Jeg elsker dokumentar film, og man kan jo snildt blande film og billeder i samme produktion, i stil med Bill Frakes.

Se iøvrigt denne fine sag her🙂 Kort , men smuk

Fordelen med D-SLR er jo, at man kan bruge de objektiver man har i forvejen, og få rigtig flotte billeder. Dvs har man vidvinkler, får man flotte panoramaer, og med teleobjektiver, kan man lege med en ultralille skarphedsdybde. Det kommer til at se ret godt ud.

Jeg har gået og tænkt lidt over, hvilken lukkertid man skulle bruge, hvis man ville ha’ de mest naturlige billeder. Logisk set må det jo være noget, der rammer omtrent de 24 fps ( som Nikon’s kameraer filmer med). Men faktisk, skal det være dobbelt op, altså en 1/50 sek. ca. Der er et glimrende indslag om netop lukkertider, i DTown TV nummer 33 . Jo hurtigere lukkertid man bruger, jo mere hakkende ser videoen ud til at blive. Du kan se eksempler på forskellige lukkertider her

Her følger et par links for dem som gerne vil vide mere om D-SLR video

DPreview’s egen beginners guide

En relativ ny side, HDSLRreview

Det var fredagens lille hurtige opdatering, jeg ønsker alle en rigtig god weekend🙂

No comments yet

Skriv et svar

